czwartek, 25 sierpnia 2022

W najsłabszym od lat sezonie roztopów otwarły się oba arktyczne szlaki żeglugowe

Tegoroczny sezon topnienia jest najsłabszy od 2014 roku. Mimo tego faktu sezon ten zaskakuje. Jeszcze dwa-trzy tygodnie temu niewiele wskazywało na to, że otworzą się oba szlaki morskie. Teraz widać, że otwarte są oba.
 

Zasięg i koncentracja arktycznego lodu morskiego. University of Bremen/AMSR2

Nawet w przypadku Przejścia Północno-Wschodniego w pierwszych dniach sierpnia trudno było wyrokować, czy ten morski szlak zdąży się otworzyć. A to ze względu na tempo wcześniejszych zmian. I nawet kolejnych dniach sytuacja była niepewna, bo lód roztapiał się dość wolno. Spoglądając na powyższą mapę, można teraz odnieść wrażenie, że ten sezon nie jest wcale taki słaby.

Zmiany zasięgu arktycznego lodu morskiego w 2022 roku i wyszczególnienie w zestawieniu ze zmianami z wybranych lat oraz średniej 1981-2010. Wykres pokazuje zapis dziennych odczytów w 5-dniowej średniej. NSIDC

Zasięg lodu morskiego 24 sierpnia wyniósł 5,7 mln km2. Teoretycznie za dwa tygodnie powinien wynieść 5 mln km2, czyli tyle ile w latach 2013-2014. Tak więc jak na ostatnie lata są to spore rozmiary. To samo dotyczy powierzchni lodu (area), co świadczy o tym, że presja na topnienie nie była duża.  Ostatnio doszło do sporego spadku, ale wiązało się to z działaniem silnego wiatru i ciepłych mas powietrza. Warunki pogodowe spowodowały dość szybkie stopienie cienkiej kry lodowej na Morzu Wschodniosyberyjskim, która już wcześniej powoli, ale mimo wszystko się topiła.

Uśrednione dla 20-22 i 22-24 sierpnia kierunku dryfu lodu morskiego. EUMETSAT

Dużą rolę odegrała siła fizyczna wiatru, która popchnęła lód na północ, a adwekcja ciepłych mas powietrza zrobiła swoje.Kry lodowego tego regionu znajdowały się na 70oN, a więc w strefie, gdzie siła promieni słonecznych jest jeszcze duża o tej porze roku. Oczywiście woda także miała wpływ. Nawet jeśli temperatury wody nie były wysokie, co pokazuje mapa obok (stan na 20 sierpnia), to silny, chwilami wręcz sztormowy wiatr dokonał upwellingu cieplejszych wód, które stopiły kry lodowe. W przypadku Morza Beauforta gdzie też odnotowano spory ostatnio spadek powierzchni lodu, wiatr pchał kry lodowe w stronę ciepłych wód wzdłuż wybrzeży Alaski i Jukonu. Tak samo, jak w przypadku Morza Barentsa i części Basenu Arktycznego granica lodu przesunęła się jedynie nieznacznie. I jeśli nie dojdzie do drastycznego spadku temperatur w regionie, to granica ta pozostaje już w tym miejscu, w którym jest teraz.

Zobacz także


13 komentarzy:

  1. Witaj Hubert, ja bym sie Arktyką nie przejmował, ona to szybko odrobi w następnych miesiącach, zamarzanie ruszy i zacznie sie bardzo powiększać powierzchnia lodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

      Usuń
    2. I te komentarze mają być przywrócone co usunąłeś.

      Usuń
  2. Wrzesień będzie bardzo ładny i z niewielkimi opadami deszczu , mało co znaczącymi,

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Hubert, Hiszpania tak jak pisałem dostanie deszcz, ale na razie są to małe ilości , mam nadzieje , że to sie rozkręci.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hubercie jak tak dalej będzie to wyglądać to obawiam się że wszystkie poważne osoby przestaną tu zaglądać albo udzielać w dyskusji (co już ewidentnie widać) a wielka szkoda bo naprawdę dobrze prowadzisz bloga a poza tym to twój czas, który na to poświęcasz. A niektorych komentarzy (wiadomo jakich) nie da się już czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie zgadzam się z Arkiem. Poziom komentarzy był już od dawna słaby, teraz jest zupełnie tragedia. Jeżeli nie zmieni się sposób moderacji bloga czarno to widzę, wpisów wartościowych, merytorycznych w zasadzie dawno już tu nie ma. Szkoda...

      Usuń
    2. Część komentarzy usunąłem, ale nie wszystkie. Nie mogę wywalać wszystkiego. Nie będę banować. Są trzy zasady: kultura, brak polityki, i brak powtarzania mitów o klimacie (np. Słońce urządzi nam epokę lodowcową). Nie chcę być jak Ewa Bugała na Tweterze, która od lutego 2018 r. zbanowała 10 mln ludzi, w tym mnie.

      Poza tym, inaczej by wyglądało, gdyby inni odpowiadali temu "Janowi". Gdyby zrobiły to ze trzy-cztery osoby, to następnym razem pisałby on inaczej. Nie chcę go skreślać i usuwać wszystko jak leci.

      Usuń
    3. No cóż Hubercie, to ty decydujesz jak będzie wyglądała kwestia komentowania, aczkolwiek zwróć uwagę jak wygląda to teraz a jak wyglądało jeszcze jakieś 3 lata temu. Moim zdaniem jeśli nie unormujesz jakoś kwestii pisania rzeczy oderwanych od rzeczywistości to zostaną tylko Ci, którzy piszą te "rewelacje", a sam blog z bloga naukowego przyjmie formę sam nie wiem czego. Ale to oczywiście tylko moje osobiste zdanie. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    4. No dobra, ale nie będę iść z tym na całość, bo znów pojawią się głosy, że wszystko cenzuruję. Przede wszystkim musieliby się tu zjawić ludzie, którzy będą stanowić silną przeciwwagę do głupich komentarzy. Przynajmniej ze 3 osoby. Wtedy takich komentarzy nie będę musiał usuwać, bo zawsze znajdzie się kilka osób, które będą je, że tak powiem przyduszać.

      Usuń
  5. Hubert. Nigdy nie pisałem że będzie epoka lodowcowa najbliższych latach

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedy kolejny wpis Arktyce 😌

    OdpowiedzUsuń
  7. Arek-s. 3 lata temu ja na tym blogu nie pisałem zacząłem się interesować klimatem. Zacząłem pisać dopiero od dwóch lat Możemy podyskutować co pisałem w komentarzach. faktycznie nudno zrobiło się na tym blogu po co się kłócić każdy ma jakieś swoje zdanie ja mam swoje komentarze oparte na historycznych danych. Wróciłem się do 2019 roku czytałem Arku twoje artykuły innych spodobało mi się nauczyłem się dużo rzeczy o pogodzie klimacie zasięgu lodu jak się komentuje to się dużo rzeczy można się dowiedzieć przykładowo Janusz pisze jaka będzie pogoda to mnie też interesuje przynajmniej wiem kiedy będzie padało w Polsce i na świecie jaka jest pogoda

    OdpowiedzUsuń