środa, 12 lipca 2023

Ogromne roztopy na Grenlandii

Podczas gdy w Arktyce czapa polarna topi się dość wolno, inaczej sytuacja wygląda na Grenlandii. Tam roztopy są bardzo silne, wyspa traci codziennie po kilka miliardów ton lodu.

Zasięg topnienia grenlandzkiego lądolodu w procentach jego powierzchni w 2023 roku względem średniej 1981-2010. NSIDC

Wygląda na to, że sezon topnienia na Grenlandii w przeciwieństwie do Arktyki rysuje się jako silny, wręcz nawet bardzo silny. Rekordy z 2012 i 2019 roku nie padły, ale niewykluczone, że tegoroczny sezon okaże się tak samo mocny jak w owych latach.

Dzienne zmiany strat/zysków masy grenlandzkiego lądolodu wyrażonej w gigatonach w okresie 2022-2023, oraz skumulowany bilans masy powierzchniowej (SMB) od 1 września w zestawianiu ze zmianami z rekordowego okresu 2011/12. Wykres nie uwzględnia masy traconej, gdy lodowce cielą się i lód trafia do morza. DMI/Polarportal

Blisko 50% lądolodu podlegało warunkom dającym możliwość roztopów. Według pomiarów Duńskiego Instytutu Meteorologicznego - nawet 2/3 lądolodu. Mapa obok (kliknij, aby powiększyć) pokazuje dzienny bilans strat/zysków grenlandzkiego lądolodu 11 lipca 2023 roku w przełożeniu na opady (ekwiwalent wody w mm) w milimetrach. Czerwony kolor oznacza straty, niebieski zyski. To nie będzie słaby sezon topnienia. Od 1 do 11 lipca stopiło się 55 mld ton (gigaton) lodu. To bardzo dużo. W sumie wyspa straciła już 60 Gt. Do końca sezonu został co najmniej miesiąc. Umownie kończy się we wrześniu. W ostatnich latach sporo lodu topiło się w sierpniu. Ze względu na ocieplający się klimat i wysokie temperatury północnego Atlantyku nie należy wykluczyć, że i w sierpniu roztopy będą podobne co teraz.

Odchylenia temperatur od średniej 1981-2010 w Arktyce dla 9-12 lipca 2023 roku. Tropical Tidbits

Od kilku dni na Grenlandii utrzymują się ponadprzeciętnie wysokie temperatury. Dzienne odchylenia sięgają miejscami nawet 15oC. W praktyce oznacza to, że na obrzeżach panują dodatnie temperatury. Jak pokazuje to mapa obok, nawet na samej północy temperatura wzrastała ostatnio do 8-9oC. Na południu jest jeszcze cieplej - powyżej 10oC. Średnie dla pierwszej dekady lipca odchylenie temperatur było dodatnie - około 1,5oC, maksymalnie do 3oC.  

Północno-zachodnia część Grenlandii 10 lipca 2023 roku. NASA Worldview

W ciągu najbliższych dni warunki dla topnienia mają się utrzymać, potem temperatury spadną. Pytanie tylko, na jak długo. Konsekwencją topnienia lądolodu jest wzrost poziomu oceanów na Ziemi. Warto dodać, że innym przykrym skutkiem może być zatrzymanie cyrkulacji termohalinowej. Szybki zrzut lodu do oceanu prowadzi do zmian fizycznych wody, co zakłóca transport ciepła w oceanie. Z naszej perspektywy jest to proces powolny, więc nie należy wyciągać pochopnych wniosków. 

Oczka roztopowe (jeziora supraglacjalne) na grenlandzkim lądolodzie. ESA/Sentinel-2

Jeśli w ciągu kolejnych 2-3 lat topnienie lodu morskiego będzie dalej powolne, to będzie to świadczyło o słabnącej cyrkulacji termohalinowej. Wpływ na to ma też topnienie lądolodu na Antarktydzie. Tam też obserwujemy dramatyczne zmiany w lodzie morskim, co może świadczyć o przenoszeniu energii na południe. Ale i w tym wypadku jest jeszcze za wcześnie, by wyciągać jednoznaczne wnioski.

Zobacz także:

20 komentarzy:

  1. Na dzień dzisiejszy aktywność słoneczna nie jest słaba ale jest inna całkowicie jak ostatnie 33 lata słońce będzie zmierzać tym samym kierunku co ja przewiduje wtedy będzie ciekawie tak skrócie naukowcy przewidywali aktywne słoneczna od 2020 roku będzie taka sama jak ostatnie 30 lat i będzie się ocieplał klimat na ziemi na razie jest za wcześnie piszac na ten temat ale bardzo ciekawie słońce się zachowuje to są moje obserwacje naukowcy nie chcą się pogodzić z tym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmiany aktywności słonecznej są zbyt słabe w stosunku do emisji CO2. Aktywność słoneczna nie ma wpływu na klimat. W 2013 roku Arleta Unton Pyziołek ostro się przejechała na tej aktywności słonecznej. Mamy teraz wielkie ocieplenie klimatu na Ziemi.

      Usuń
    2. Ja tak ogólnie napisałem o aktywności słonecznej chodzi na bieżąco co się dzieje na słońcu i powiązane z tym skutki całego układu słonecznego i ziemi z mojej obserwacji. Słońce jest gwiazdą przewidywalna musi minąć kilka lat żeby zobaczyć jakie będą skutki. Czy jakiś naukowiec się pomylił czy nie cierpliwie czeka i pokażę kto ma rację.ja też będę cierpliwie czekam przynajmniej od trzech lat nie interesuje mnie żadne poglądy żadnych naukowców tyle na temat

      Usuń
    3. Hubert. Dlatego nie interesuje mnie zawartość Co atmosferze ziemskiej bo to jest cykl naturalny
      żeby zgłębić tajniki klimatu na ziemi trzeba poznać klimat całego układu słonecznego

      Usuń
  2. Tak napisałem w skrócie o aktywności słonecznej napisałbym więcej ale nie chcę żeby ktoś wykorzystał moją teorię

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już widać skutki zmian aktywności słonecznej na ziemi ilość chmur wysokich odpowiedzialnych za klimat na ziemi i w Polsce zmniejszył się drastycznie automatycznie ochłodzi się to jest tylko jeden przykład

    OdpowiedzUsuń
  5. Autorze - dlaczego ich wreszcie nie zbanujesz? Jedynym skutkiem Twojego przekonania o "wolności wypowiedzi" jest to, że od około 2 lat komentują tu te same dwa-trzy zakazane ryje i nikt więcej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dynamika zobaczymy za dwa lata kto ma rację podyskutujemy w zimie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od trzech lat pierdolisz jak potłuczony i jeszcze nigdy ci się nie udało niczego przewidzieć.

      Usuń
  7. Myślałem zmiany na słońcu będą szybsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żeby myśleć, to trzeba mieć funkcjonujący mózg, mój drogi

      Usuń
    2. Będzie płacz i zgrzyt

      Usuń
  8. Myślałem że piszemy o klimacie a nie o pogodzie na ziemi klimat nie zmienia się z dnia na dzień z roku na rok jak pisałem Arktyka może być zakuta lodem 2030 rok

    OdpowiedzUsuń
  9. Dynamika ja używam mózgu co się stanie się w Europie jak przyjdą mroźne zimy lat 60 będzie katastrofa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo cywilizacja upadła w latach 60tych. Od tych strasznych zim xD
      Piszę do Ciebie spod lodowca xD

      Usuń
    2. W pierwszych dniach takich mrozów i związanymi z nimi opadami śniegu, była by lekka katastrofa jak to było np. w lutym 2021 w Niemczech gdzie był paraliż na drogach. Ale po 2/3 dniach już by życie biegło normalnym torem.

      Usuń
  10. Znalazłem w internecie opublikowane naukowe dowody. że ostatnie 33 lata aktywność słoneczna nie była słaba wręcz przeciwnie . Te naukowe dowody opublikowane nie były związane z aktywnością słoneczną cykl 22. 23. 24 ale miały związek te dowody które przedstawili naukowcy upewnili mnie że ostatnie 33 lata za pogodę odpowiada słońce tego nie chce zdradzić ale można znaleźć w internecie sprawdziłem rano jest ten artykuł

    OdpowiedzUsuń
  11. Dynamika wiem dobrze kim jesteś

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem ciekawy wiedza przekazana przez mojego dziadka i przodków moich jakie stopniu wiarygodne na temat pogody długoterminowej wtedy nie mówili o klimacie ja dodałem do tego jeszcze technologie XX wieku na 21 wiek nie można liczyć zobaczymy kto ma rację w tej wiedzy przekazania przez mojego dziadka i mamę na temat pogody długoterminowej powinno się ochłodzić na ziemi

    OdpowiedzUsuń